Sporta automašīnas

Mulsannas taisne – ātrākais ceļš Lemānā un vēsturiskie “Longtail” auto

37Skatījumu

Lemānas 24 stundu sacīkstes ir leģendārs motorsporta notikums, un viena no tās ikoniskākajām trasēm ir Mulsannas taisne – 3,7 jūdzes (aptuveni 6 km) garš posms, kas bijis par bāzi daudziem aerodinamiskiem eksperimentiem un rekordiem.

Līdz 1990. gadam, kad drošības nolūkos tika pievienotas divas šikanes, Mulsannas taisne bija vieta, kur sacīkšu auto sasniedza elpu aizraujošus ātrumus, bieži vien pārsniedzot 400 km/h. Lai izmantotu šo iespēju maksimāli efektīvi, sacīkšu komandas izstrādāja īpašus “longtail” (garās astes) auto, kas izcēlās ar aerodinamisku virsbūvi un neticamu maksimālo ātrumu.

Apskatīsim ikoniskākos “longtail” modeļus, kas atstājuši neizdzēšamu nospiedumu Lemānas vēsturē.


Panhard CD LM64 (1964) – franču aerodinamikas šedevrs

Panhard CD LM64 bija viens no interesantākajiem un vizuāli pievilcīgākajiem aerodinamiskajiem eksperimentiem Lemānā. Izstrādāts Gustava Eifeļa aerodinamikas laboratorijā, auto bija pārsteidzoši efektīvs – tam bija tikai 0,12 gaisa pretestības koeficients, kas ļāva sasniegt 230 km/h (143 mph) ar vien 848 cm³ dzinēju un 80 ZS jaudu.

Dizainu radīja Šarls Doičs (Charles Deutsch), kurš vēlāk palīdzēja arī Porsche attīstīt savus longtail modeļus, tostarp Porsche 917 LH. Lai gan LM64 Lemānā nefinišēja, tas paliek leģendārs aerodinamikas pionieris.


Porsche 908 LH (1969) – elegantākais Porsche longtail

Porsche 908 LH (Langheck) bija viens no elegantākajiem un aerodinamiski visizstrādātākajiem Porsche modeļiem. Tā plakanais astoņcilindru dzinējs attīstīja 350 ZS, taču aerodinamiskais dizains nodrošināja gaisa pretestības koeficientu tikai 0,36, kas ļāva sasniegt 320 km/h (200 mph).

  1. 1969. gada Lemānā Hanss Hermanis un Žerārs Laruss ar 908 LH finišēja otrajā vietā, tikai divas sekundes aiz uzvarētāja Ford GT40, kas ir viena no vistuvākajām uzvarām sacīkstes vēsturē.

Ferrari 512 S Coda Lunga (1970) – Ferrari atbilde Porsche dominēšanai

Lai stātos pretī Porsche 917, Ferrari radīja 512 S Coda Lunga, kas aprīkots ar 5,0 litru V12 dzinēju un 550 ZS jaudu. Šis auto bija paredzēts Lemānas trasēm, tomēr 1970. gadā Porsche kombinācija ar 917K un 908/3 dominēja sacīkstēs.

Lai gan Ferrari 512 S Coda Lunga nekad neuzvarēja Lemānā, tas bija viens no skaistākajiem un ātrākajiem tā laika auto.


Porsche 935/78 “Moby Dick” (1978) – trakākais 911 evolūcijas modelis

Porsche 935/78, kas pazīstams kā “Moby Dick”, bija visradikālākais 911 modeļa attīstības solis. Aerodinamiskais dizains, milzīgs 3,2 litru biturbo bokserdzinējs un 845 ZS jauda ļāva tam sasniegt 366 km/h (227 mph) Mulsannas taisnē.

Lai gan tas Lemānā finišēja vien 8. vietā, tas kļuva par vienu no ikoniskākajiem sacīkšu auto vēsturē.


Renault-Alpine A442B (1978) – vienīgais franču uzvarētājs

  1. 1978. gadā Renault-Alpine A442B kļuva par vienīgo franču auto, kas uzvarējis Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Auto bija aprīkots ar 2,0 litru turbo V6 dzinēju, kas attīstīja 500 ZS, un spēja sasniegt 360 km/h (224 mph).

Uzvarētāja ekipāžā bija Didjē Pironi un Žans-Pjērs Žosso, bet uzreiz pēc uzvaras Renault paziņoja par aiziešanu no sporta auto sacensībām, lai koncentrētos uz Formula 1.


WM Peugeot P88 (1988) – ātrākais auto Lemānas vēsturē

Neviens auto nekad nav bijis tik tieši radīts Mulsannas taisnei kā WM Peugeot P88. Projekta “400” mērķis bija sasniegt vairāk nekā 400 km/h Lemānā.

Ar 900 ZS 3,0 litru V6 biturbo dzinēju, WM P88 sasniedza 407 km/h (253 mph), kas ir augstākais ātrums Lemānas vēsturē.

Taču auto nefinišēja sacīkstēs, un divus gadus vēlāk FIA drošības apsvērumu dēļ ieviesa šikanes, kas nozīmēja, ka šis rekords paliks nepārspēts.


Mulsannas taisne šodien

Pēc 1990. gada, kad trasē tika pievienotas divas šikanes, Mulsannas taisne vairs nesasniedz iepriekšējos ātruma rekordus, tomēr tā paliek par ikonisku Lemānas trases daļu.

Lai gan mūsdienu Le Mans Hypercar (LMH) un Le Mans Daytona Hybrid (LMDh) klases automašīnas vairs nevar sasniegt 400 km/h, aerodinamika joprojām spēlē kritisku lomu Lemānā.

Mulsannas taisne ir palikusi par leģendāru vietu, kur vēsture un inovācijas satiekas, veidojot ātruma un inženierijas etalonus.


Secinājums

Mulsannas taisne bija sacīkšu aerodinamikas laboratorija, kas deva iespēju radīt ikoniskus “longtail” auto. Tādi modeļi kā Porsche 908 LH, Ferrari 512 S Coda Lunga un WM Peugeot P88 ne tikai pārspēja ātruma rekordus, bet arī palikuši motorsporta leģendās.

Lai gan šodien sacīkšu noteikumi un drošības standarti ir mainījušies, Mulsannas taisne joprojām ir Lemānas dvēsele, vieta, kur dzimst ātruma sapņi.

Autozinas24.lv

Autozinas24.lv – Jūsu Uzticamais Avots Automobiļu Pasaulē

AutoZinas24.lv piedāvā unikālu skatījumu uz auto industriju, neaprobežojoties tikai ar Latvijas aktualitātēm – mūsu saturs aptver globālas inovācijas, auto kultūru un tehnoloģiju attīstību. Autozinas24.lv – tiem, kas meklē vairāk par ierastām ziņām!

Leave a Reply